Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Fortsetter du å benytte dette nettstedet aksepterer du bruk av våre informasjonskapsler. Du kan endre dette i dine innstillinger for nettleseren.

NÅ KOMMER NY OCTAVIA

Publisert 24.juli 2020

Den helt nye Škoda Octavia er nå rett rundt hjørnet, og vi snakker om en total forvandling av vår bestselger gjennom det siste tiåret.

Fjerde generasjon ŠKODA OCTAVIA får et kraftig løft, både utvendig og på innsiden. OCTAVIA blir for første gang tilgjengelig med full-LED Matrix frontlykter. LED-kjørelys og baklykter blir standard. Innvendig vil et helt nytt interiør med mer høyverdige materialer og en ny generasjon infotainmentsystem løfte OCTAVIA til nye høyder

Octavia IV sett fra siden

Større og med bedre plass

Den fjerde generasjonen av ŠKODA OCTAVIA blir en god del større enn sin forgjenger. Stasjonsvognen blir hele 22 mm lenger og 15 mm bredere enn dagens modell, og blir derfor 4,689 mm lang og hele 1,829 mm bred. Akselavstanden er 2,686 mm. Med andre ord får den allerede rommelige familiebilen enda mer plass. Benplassen i baksetet økes med 78 mm og bagasjerommet i stasjonsvognen øker til klasseledende 640 liter.

Selv om nye OCTAVIA har blitt større, er den likevel en av mest aerodynamiske bilene på markedet med en imponerende luftmotstandskoeffisient (Cd), på 0,26.

Nytt interiørkonsept

Interiøret har fått et helt nytt design, med et to-eiket ratt, to 10-tommers skjermer, og en midtkonsoll som følger linjene til den nye grillen. Nye og mer ergonomiske seter tilbys for første gang, og i tillegg til setevarme blir disse også tilgjengelig med både kjøling og massasje som ekstrautstyr. Sportsseter kan velges som tilvalg, også i et pustende ThermoFlux-materiale. Nye OCTAVIA blir også tilgjengelig med tre-soners klimaanlegg.

Nye ŠKODA OCTAVIA lanseres i første omgang med utstyrslinjene Active, Ambition og Style, men blir senere tilgjengelig både som den tøffe offroad-utgaven SCOUT og den sportsligste utgaven OCTAVIA RS

Octavia med helt nytt interiør

Teknologiske fremskritt

ŠKODA OCTAVIA har den siste versjon av det modulære infotainmentsystemet, med blant annet forbedret digitalt dashbord. Systemet har innebygget eSIM, og er om ønskelig alltid online.

Nye ŠKODA OCTAVIA blir den første ŠKODA-modellen som kan leveres med head-up display. Det er også første gang «shift-by-wire»-teknologi blir tilgjengelig i en ŠKODA. Det betyr at girspaken ikke lenger er koblet til girkassen mekanisk. Den tradisjonelle girspaken er derfor byttet ut med en ny kontroll-modul i midtkonsollen som har en liten bryter for valg av kjøremodus – R (revers), N (nøytral), D/S (drive/sport), samt en knapp for parkeringsmodus, P.

Nye OCTAVIA får også en rekke nye sikkerhet- og assistentsystemer. «Collision Avoidance Assist» gir sjåføren støtte ved hjelp av økt styringsmoment dersom bilen oppfatter at den kommer til å kollidere med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy. «Exit Warning», eller utstigningsvarsel, blir også tilgjengelig på nye OCTAVIA. Dette systemet varsler dersom en syklist eller en bil nærmer seg bakfra når en dør åpnes. Ved hjelp av «Hands-on Detect» kan også bilen avgjøre om sjåføren holder i rattet eller om han ikke lenger har kontroll over bilen som følge av en potensiell medisinsk nødsituasjon. Dersom en slik situasjon oppstår, vil «Emergency Assist» stoppe bilen.

Den prediktive cruisecontrollen er en videreutvikling av den adaptive hastighetsreguleringen. Systemet kan nå kontrollere både gasspådrag og bremsing fra stillestående og opp til 210 km/h. Nye OCTAVIA kan leveres med trådløs tilkobling og lading av mobilen, og «SmartLink+»-teknologi. Ønsker du en optimal lydopplevelse, kan et helt nytt Canton-lydanlegg med 12 høyttalere velges som tilleggsutstyr. LED-amibientbelysning med hele ti stemninger kan velges, med projisering av ŠKODA på bakken under dørene når de åpnes.

Octavia får nå Headup display

Effektive motorer for enhver smak – nå også ladbar

For første gang blir også OCTAVIA tilgjengelig som ladbar hybrid, slik som storebror SUPERB. OCTAVIA iV leveres med en 1,4 TSI bensinmotor i kombinasjon med en elektrisk motor. Systemeffekten er på 204 hk (150 kW), med et samlet dreiemoment på 350 Nm. Et litium-ion-batteri på 13 kWh gir en elektrisk rekkevidde på 55 km (WLTP).

Nye OCTAVIA blir også tilgjengelig med tradisjonelle drivlinjer, og disse er forbedret i form av lavere forbruk, lavere utslipp og ŠKODAs mildhybridsystem.

Alle bensinmotorene er nå utstyrt med bensinpartikkelfiler. Den tresylindrede 1,0 TSI-motoren på 110 hk (81kW) og den firesylindrede 1,5 TSI-motoren med 150 hk (110 kW) kan leveres som mildhybrider med betegnelsen eTEC. Da får bensinmotoren støtte av en 48-V beltedrevet starter og generator, som lagrer overskuddsenergien i et litium-ion-batteri. Dette gjør at bilen kan rulle med forbrenningsmotoren helt skrudd av, regenerere energi ved bremsing, samt gi motoren støtte ved hjelp av elektrisk boost. Motoren startes også igjen med færre vibrasjoner. Begge TSI-motorene blir også tilgjengelige med en sekstrinns manuell girkasse, men da uten mildhybridsystemet.

Nye OCTAVIA tilbys med tre effektive dieselmotorer, med 115 hk, 150 hk eller 200 hestekrefter. Den nye EVO-generasjonen dieselmotorer har opptil 80 prosent lavere utslipp av nitrogenoksid (NOx) enn tidligere motorer. I tillegg til et dieselpartikkelfilter, er motorene utstyrt med SCR-katalystator og dobbelinjeksjon av AdBlue. Dermed overoppfyller de nye EVO-motorene Euro 6d-standarden for utslipp. Diesmotorene med 150 hestekrefter og 200 hestekrefter er også tilgjengelige med firehjulsdrift. I tillegg til standardchassis, tilbyr ŠKODA nå tre ytterligere alternativer for nye OCTAVIA: Et 15 mm lavere sportsunderstell, et terrengunderstell (Rough Road), som er hevet 15 mm for høyere bakkeklaring, og et understell med dynamisk støtdemping «Dynamic Chassis Control» (DCC). Dersom man velger DCC, senkes alle modellene, utenom de ladbare hybridene, med 10 mm.